meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Sabaa Tahir - Vuur en as #1: Heerschappij van de maskers

maandag 8 februari 2016

Recensie Sabaa Tahir - Vuur en as #1: Heerschappij van de maskers

De Amerikaanse Sabaa Tahir groeide op in de Mojave woestijn in Californië, zonder kabel tv of ander modern vermaak. Dit werd de voedingsbodem voor haar grootste passies: lezen en muziek. Na haar afstuderen begon ze bij de Washington Post, waar ze in de nachtelijke uren Vuur en as op papier begon te zetten. Ze is ervan overtuigd dat wanneer je wilt kunnen schrijven, je vooral heel veel moet lezen.

Sabaa Tahir

Heerschappij van de maskers speelt zich af in een dystopische wereld. Wanneer dit het geval is vormt deze wereld de basis voor alle dingen die gaan gebeuren, dus is het belangrijk dat dit aspect goed wordt uitgelegd. Tabaa Sahir neemt de tijd om precies dit te doen. Naast de kaarten voor in het boek wordt de wereld waarin hoofdpersonen Laia en Elias leven heel goed uitgediept. Dit geeft veel meerwaarde aan het verhaal, omdat dit het inlevingsvermogen ten goede komt.

Het fictieve Serra wordt gedomineerd door het Imperium: een strak georganiseerde maatschappij vol krijgers die slechts tot doel hebben het Imperium te laten voortbestaan. Daarbij wordt het volk van de Geleerden meedogenloos onderdrukt, achteloos afgeslacht of tot slaaf gemaakt. Natuurlijk is er ook een Verzet, een ondergrondse beweging bestaande uit voornamelijk Geleerden, die geloven dat alleen een leven in vrijheid de moeite waard is. Op Blackcliff, het barbaarse militaire instituut van het Imperium ontmoeten hoofdpersonen Elias en Laia elkaar. In theorie zijn ze elkaars vijand, in de praktijk blijken ze iets met elkaar gemeen te hebben. Beiden willen namelijk vrij zijn. De vraag is dan: kunnen zij hierin iets voor elkaar betekenen of is een samenwerking bij voorbaat kansloos?

Uiteindelijk is er maar één conclusie mogelijk: Vuur en as is een geweldig boek. Het verhaal zit goed in elkaar, er wordt een intrigerende wereld geschapen, de hoofdpersonen veranderen in echte levende wezens en de schrijfstijl van Sabaa Tahir is fantastisch. Daarnaast is de opbouw van het boek ook prima. Het perspectief wisselt per hoofdstuk van Elias naar Laia, soms letterlijk in dezelfde scène. Bovendien weet Tahir bijna elk hoofdstuk met een cliffhanger (tje) af te sluiten waardoor het boek niet meer weg te leggen valt. Ze is ook niet bang om de gebeurtenissen wat pit te geven. Sommige scènes zijn echt gruwelijk, de dingen die de personages moeten doorstaan zijn niet misselijk.

In eerste instantie lijken Elias en Laia elkaars tegenpolen te zijn. Hij een stoere krijger met een vaste plek in de wereld, maar levend in vrijheid. Laia, bang, beroofd van alles wat ze liefheeft en uiteindelijk de slavin van de Commandant op Blackcliff. Beide zijn al aardig op weg om een andere weg in te slaan, wanneer ze met elkaar in aanraking komen belandt dit echter in een stroomversnelling.

Vroeger had ik het fijn gevonden als iemand me vertelde wat ik moest doen en me beloofde dat alles geregeld zou worden. Vroeger zou ik gewild hebben dat iemand het voor me oploste. Maar wat heeft dat me opgeleverd?

En de titel?

Je zit vol leven, duisternis, kracht en moed. Je zult branden, want je bent de gloed in de as. Dat is je lotsbestemming.