meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Esther Walraven - Daan & Nadia

dinsdag 22 maart 2016

Recensie Esther Walraven - Daan & Nadia

Daan & Nadia is het YA debuut van Esther Walraven. Vorig jaar schreef ze het educatieve kinderboek Waarom achtbanen te gek zijn! Naast schrijfster is ze wetenschapper en docente gezondheidspsychologie aan de Open Universiteit. Ik mocht het boek lezen voor de digitale leesclub op Hebban waarbij ook Esther aanwezig was.

Daan & Nadia is het verhaal van de sportieve en populaire 17-jarige Daan. En het verhaal van de depressieve en eenzame 15-jarige Nadia. Ze belanden beiden in het ziekenhuis waar ze elkaar voor het eerst ontmoeten. Bij Daan is een hersentumor vastgesteld en Nadia heeft een groot geheim waardoor ze zich gedwongen voelt zichzelf te snijden. Voorzichtig proberen ze uit te zoeken wat ze met elkaar gemeen zouden kunnen hebben. Tot beider verrassing blijkt dat toch nog heel wat te zijn. Om de gemoedstoestand te onderstrepen zijn de bladzijdes in het boek gekleurd. Daan begint met mooie witte pagina's, maar stevent onvermijdelijk af op de donkergrijze kleur waar Nadia mee start. Omgekeerd kan Nadia niet anders dan onder invloed van de altijd optimistische Daan de weg terug vinden in haar eigen chaotische leven.

Esther Walraven heeft met Daan & Nadia een erg realistisch boek geschreven voor de jongere jongvolwassenen met heftige thema's. Het taalgebruik is eenvoudig, direct en past bij de leeftijd van de hoofdpersonen. Daan en Nadia vertellen hun verhaal vanuit zichzelf waardoor je als lezer deze jonge mensen erg goed leert kennen, wat nog eens wordt versterkt door de gekleurde bladzijdes. Deze symboliek met de kleur van de pagina’s is mooi gevonden en voegt wat mij betreft echt iets toe aan de intensiteit van het verhaal.

De opbouw van het verhaal is rustig, maar niet (te) langzaam. Het geeft de lezer de gelegenheid de hoofdpersonen goed te leren kennen zonder dat het saai wordt. Wel is het zo dat alleen de gevoelens en gedachten van Daan en Nadia worden gevolgd en daardoor minder zichtbaar is wat de ziekte van Daan met bijvoorbeeld zijn ouders en zijn broers doet. Ook de opleving die Daan heeft voordat zijn ziekte hem echt onderuit haalt voelt heel realistisch aan en geeft tegelijkertijd een misleidend tintje mee aan het verhaal. De kracht van Daan & Nadia zit, wat mij betreft, in het einde. Alle (wan)hoop en emotionele stress komen bij elkaar in een onvermijdelijk en zeer aangrijpende finale.
De thema’s in het boek zijn niet nieuw, het is vaker gedaan, maar Esther heeft het wel op een mooie en integere manier gedaan. In eenvoudige bewoordingen, direct en oprecht. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit boek kan lezen zonder tranen te vergieten, prachtig!

Esther Walraven Daan & Nadia
Esther Walraven: Daan & Nadia
Van Goor uitgevers, 2016