meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Leigh Bardugo - De kraaien #1: List & leugens

woensdag 2 maart 2016

Recensie Leigh Bardugo - De kraaien #1: List & leugens

Leigh Bardugo schreef eerder de Grisha trilogie. Een prachtige serie vol magie, zich afspelend in een gedetailleerd uitgewerkte wereld geïnspireerd op het oude Rusland. De auteur heeft dit behoorlijk realistisch neergezet en op haar website (http://www.leighbardugo.com) zijn wereldkaarten, een eigen taal en zelfs recepten te vinden gerelateerd aan de serie. De Grisha heeft ook een enorme fanbase opgebouwd met zelfs een eigen wiki pagina.

Leigh Bardugo Grisha

Leigh Bardugo

List & leugens is het eerste deel van een nieuwe serie: De kraaien. Het speelt zich af in dezelfde wereld als de Grisha trilogie, maar dan in Ketterdam, de hoofdstad van het eiland Kertsj. Ketterdam bestaat uit meerdere sloppenwijken en is het centrum voor de internationale handel als wel een bolwerk voor allerlei soorten criminele organisaties. De Droesem is zo’n bende, geleid door Kaz Brekker, oftewel Vuile Handen. Hij is een dief, oplichter en hij staat bekend als de man voor wie geen klus onmogelijk is. En een onmogelijke klus krijgt hij. In ruil voor een ongelooflijk bedrag moet hij iemand bevrijden uit het IJsfort op Fjerda. Hij vertrekt met zijn team en onderweg al worden ze belaagd door rivaliserende bendes en Grisha die door middel van een nieuwe drug vernietigende krachten hebben ontwikkeld. Eenmaal aangekomen bij het IJsfort lijkt de klus helemaal onmogelijk, maar dan kan Kaz laten zien over welke kwaliteiten hijzelf en elk lid van zijn team bezitten.

Oorspronkelijk heet het boek Six of Crows en dit staat voor de zes "kraaien" waar het team uit bestaat:

Kaz, de dief en oplichter met een talent voor ontsnappingen
Inej, de meesterspionne
Jesper, de scherpschutter en gokker
Nina, de Grisha die niet terug kan naar Ravka
Wylan, de wegloper uit een bevoorrecht nest
Matthias, de veroordeelde gevangene met een verlangen naar wraak

Ze kunnen niet méér van elkaar verschillen, maar één ding hebben ze met elkaar gemeen: alles wat ze hebben is elkaar. Hoewel dit hen er overigens niet van weerhoudt elkaar het leven ook regelmatig tot een hel te maken. Deze personages dragen het verhaal; alles zes zijn ze uniek, grappig, gehard en in meer of mindere mate getraumatiseerd. Tegelijkertijd hebben ze allemaal een eigen, onmisbare plek in het team. Leigh Bardugo is er heel erg goed in geslaagd om ook echt zes totaal verschillende mensen neer te zetten. Ze gaan niet, zoals zo vaak gebeurt, in de loop van het verhaal op elkaar lijken. Alle hoofdstukken zijn geschreven vanuit een ander persoon met af en toe flashbacks waardoor voor een ieder een verleden wordt opgebouwd dat meer inzicht geeft in hun individuele gedrag. Kaz Brekker en zijn team zijn levensechte, jonge mensen geworden met eigen verwachtingen, angsten en verlangens.

Jongens uit de Ton hebben geen ouders. We worden in de haven geboren en kruipen vervolgens de gracht uit.”

List & leugens is echt geweldig leesvoer. Er ontbreekt gewoon niets, er is spanning, humor, drama, romantiek en heel veel actie. Hard is het ook, Kaz en zijn team deinzen niet terug voor wat marteling en moord om te krijgen wat ze nodig hebben. Aanrader voor elke fan van YA Fantasy!

Geen rouwklagers, geen begrafenissen”

Leigh Bardugo List en leugens

Verschenen in 2015 bij Blossom Books