meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Sarah J. Maas - Hof van doorns en rozen

dinsdag 21 juni 2016

Recensie Sarah J. Maas - Hof van doorns en rozen

Summary Hof van doorns en rozen is een magisch sprookje, vol actie en dramatiek.

Sarah J. Maas
Hof van doorns en rozen (A Court of Thorns and Roses) #1
Uitgever: Unieboek/Het Spectrum, Best of YA

Hof van doorns en rozen is het eerste deel in een nieuwe serie van Sarah J. Maas. Dit verhaal is geïnspireerd door het sprookje Belle en het Beest.

De negentienjarige Feyre woont met haar gehandicapte vader en nutteloze zussen in een armoedig hutje. Nadat haar moeder is gestorven is het gezin vervallen van een aanzienlijke welvaart naar armoede. Alle gezinsleden zijn volledig afhankelijk van Feyres vaardigheden om te overleven. Zij heeft haar moeder op haar sterfbed beloofd voor iedereen te zorgen. Haar vader voelt zich vooral zielig, haar oudste zus is alleen maar boos en de jongste naïef. Feyre heeft zichzelf aangeleerd om te jagen om zo in de zware winters aan voedsel te komen. Op een dag denkt ze een wolf te raken met haar pijl en boog, maar dit blijkt een Elfide te zijn, monsterlijke wezens die aan de andere kant van de muur leven. Niet lang daarna verschijnt een woedend exemplaar dat Feyre opeist: een leven voor een leven. Feyre heeft weinig keus en vertrekt met de Elfide naar zijn landgoed het Lentehof. In eerste instantie is Feyre alleen maar boos op Tamlin, de Elfide die haar heeft meegenomen en zijn gezant Lucien. Er is van alles aan de hand op dat landgoed, maar wat precies is haar niet duidelijk. Langzaam groeit er iets bijzonders tussen Feyre en Tamlin, hoe belangrijk dit is voor de hele Elfiden- en mensenwereld ontdekt Feyre pas als het te laat is. Is Feyre uit het juiste hout gesneden om alles en iedereen van de ondergang te behoeden?

Hof van doorns en rozen is het eerste deel in een nieuwe serie van Sarah J. Maas. Dit verhaal is geïnspireerd door het sprookje Belle en het Beest, waarin Feyre uiteraard Belle vertegenwoordigt en Tamlin het Beest. Dit aspect is prachtig verweven in het verhaal, Feyre moet door Tamlin’s gemaskerde buitenkant heen kijken om de geweldige man te zien die er onder zit. Zowel Feyre als Tamlin zijn goed neergezet en komen helemaal tot leven. Ook bijpersonages zoals de “slechte koningin” Amarantha, Lucien en Rhysand, de heerser van het Nachthof, worden meer dan beeldend beschreven.

Jammer is dat het eerste deel van het verhaal zo traag is. De lezer wordt niet meteen het verhaal ingezogen, want Sarah J. Maas neemt de tijd om de wereld in Hof van doorns en rozen goed neer te zetten en de relatie tussen de diverse hoofdpersonen geloofwaardig te maken. Wanneer dit eenmaal staat barst de actie los. De tweede helft van het boek is vol fantasy, actie en dramatiek. Feyre kan laten zien wie is ze is, waar ze voor staat en hoever ze bereid is te gaan om dit alles te beschermen. Ze is een geweldige hoofdpersoon: stoer en dapper, lief en loyaal.

Ondanks de trage start heb ik genoten van dit boek, een aanrader voor elke fan van YA Fantasy. Hoewel niet voor de al te jonge lezers vanwege de soms nogal heftige liefdesscènes. Het boek heeft een mooi afgerond einde voor nu, maar laat tegelijkertijd nog van alles open liggen dat schreeuwt om het vervolg. Nou, laat maar komen, want ik kan niet wachten!