meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Jeanne Ryan - Nerve

zondag 23 oktober 2016

Recensie Jeanne Ryan - Nerve

Summary Nerve is een ware thrillseeker
Jeanne Ryan Nerve Unieboek|Het Spectrum

Jaren geleden las ik Lef van de Amerikaanse Jeanne Ryan en ik vond het destijds een geweldig goed boek. Op dit moment staat het boek weer in de belangstelling dankzij de film Nerve die nu in de Nederlandse bioscopen draait. Unieboek|Het Spectrum stelde mij in de gelegenheid voor een reread en om dit compleet te maken ben ik ook de film maar gaan bekijken.  Tijd om mijn lees- en kijkervaring eens op papier te zetten.

Vey is een ietwat verlegen tiener die voortdurend in de schaduw staat van haar beste vriendin Sydney. Zij is mooi, populair en een durfal, terwijl Vey zichzelf liever opstelt in de coulissen. Nerve is een online game, een soort van truth or dare spel waarbij alles draait om het verleggen van grenzen. Jongeren kunnen aan het spel meedoen als een Speler of een Kijker. Spelers krijgen bizarre opdrachten van de Kijkers die ze moeten uitvoeren om geweldige prijzen te kunnen winnen. Zolang er Kijkers zijn die de opdrachten filmen en uploaden worden alle opdrachten live uitgezonden. Het spel roept verschillende emoties op bij Vey en haar vrienden. Sommige opdrachten, vooral in de finale, lijken wel erg gevaarlijk en kunnen toch onmogelijk helemaal echt zijn? Wanneer Vey Sydney in de armen ziet van de jongen waar ze al een tijdje verliefd op is knapt er iets en ze besluit in een emotioneel moment zich in te schrijven als Speler. De eerste opdracht is gênant, maar ongevaarlijk en ze wint er een mooie prijs mee. Eigenlijk wil ze er daarna mee stoppen, maar de verleiding van de volgende prijs is groot en wanneer ze gekoppeld wordt aan de knappe Ian besluit ze er toch voor te gaan. Vey’s leven raakt vanaf dat moment in een stroomversnelling en ze lijkt niet meer te kunnen stoppen. Totdat ze, samen met Ian, de finale bereikt, en de opdrachten dus wel echt gevaarlijk worden. Maar dan is er inmiddels al geen weg meer terug en zal Vey moeten vechten voor haar leven.

Nerve is een fast paced boek, wanneer Vey eenmaal begonnen is als Speler raast het boek door tot het einde. Er is voor Vey en Ian geen rustmoment meer te vinden en voor de lezer ook niet. De ene opdracht volgt op de andere en de ene is nog meer bizar dan de vorige. Hier zit dan ook direct het grote verschil tussen het boek en de film. Behalve het concept van de game Nerve en de hoofdpersonen hebben het boek en de film niets meer met elkaar gemeen. Voor de film zijn alle opdrachten die Vey en Ian uitvoeren veranderd, waarschijnlijk om ze visueel veel spannender te kunnen maken. Ook de finale opdracht en de conclusie verschillen van elkaar. Zowel het boek als de film laat onbeantwoorde vragen achter. Wie zitten er nu achter het spel? Hoe kunnen de Kijkers precies bepalen welke opdrachten moeten worden uitgevoerd? En hoe kan een spel als Nerve dat zo’n sensatie is zo weinig aandacht trekken van de autoriteiten?

Toch is Nerve, ook na de tweede keer lezen, een super spannend boek. Zo één die je op het puntje van je stoel laat zitten en dat je gewoon in 1x moet uitlezen. De film is zelfs nog een graadje erger, daar zijn de opdrachten soms zo eng dat ik –als volwassene notabene- echt niet durfde te kijken.
nerve film Snelheid is niet mijn ding en van hoogtes houd ik al helemaal niet, dus de scènes met de motor, de kraan en de ladder waren voor mij bijna niet te doen. In de film blijven Vey en Ian vrij oppervlakkig, gewoon twee jongeren die verstrikt raken in een vreemd en gevaarlijk spel. In het boek krijgt Vey wel wat meer inhoud, als lezer begrijp je wel waarom ze zo ver gaat. Ze is eigenlijk een heel braaf meisje, iemand die de mensen om zich heen graag blij en tevreden wil houden. Nerve geeft haar de kans om uit te breken en vooral haar vrienden te laten zien dat ze meer is dan een muurbloempje. Daarnaast lijkt Nerve iedere keer weer precies te weten wat ze graag wil en wat ze denkt nodig te hebben.

Ja, de prijs voor de finale betekent ontzettend veel voor me. Ik ga winnen voor mijn ouders. Voor mijn beste vriendin. En voor mezelf”.

Vey blijkt zoveel sterker te zijn dan ze zelf, en iedereen in haar omgeving, denkt. Nerve is een spel dat op zijn beurt weer een spel speelt met de deelnemers. Vey weet al snel niet meer wie ze nog kan vertrouwen en welke onschuldige voorbijganger misschien niet ook onderdeel uitmaakt van het spel. Zelfs Ian lijkt niet helemaal te zijn wie hij zegt dat hij is. Vey kan alleen op haar eigen kracht en overtuigingen vertrouwen en dit blijkt uiteindelijk de –enige- juiste keuze te zijn.

Het lezen van Nerve is als het stappen in een achtbaan, je kunt niet anders dan doorlezen want tussendoor uitstappen is onmogelijk!

Met dank aan Unieboek|Het Spectrum voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Jeanne Ryan Nerve Unieboek|Het Spectrum