meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Sterre Carron - Gotcha!

maandag 17 oktober 2016

Recensie Sterre Carron - Gotcha!

Summary "She comes at night when you're all alone You better hide before she finds you"
Sterre Carron Gotcha! Witsand

Gotcha! is de zevende thriller in de serie rond de Vlaamse hoofdinspecteur Rani Diaz. Lang geleden las ik Mara, het eerste deel, en ik was dan ook erg benieuwd of ik het wel kon lezen. Had ik inmiddels niet al te veel gemist over wat zich allemaal heeft afgespeeld in het leven van de temperamentvolle Rani? Nou, waarschijnlijk wel, want ze is nu getrouwd en heeft (stief)kinderen, maar dit vormt geen enkele belemmering om Gotcha! te kunnen lezen en volgen.

In 2006 worden de man en dochter van de viroloog Sofia ontvoerd uit hun huis terwijl zij nachtdienst heeft in het Instituut voor tropische geneeskunde. Enige tijd later worden hun lichamen gevonden, ze zijn een afschuwelijke dood gestorven. Sofia is kapot van verdriet en besluit om naar Guinee te gaan om als ebola arts te werken voor Artsen zonder grenzen. Ondertussen duurt het onderzoek voort, maar het lukt de politie niet om een bruikbaar spoor te vinden. Na tien bewogen jaren keert Sofia weer naar huis terug, naar de pijnlijke herinneringen en de nog steeds onopgeloste zaak van haar man en dochter. Haar leven lijkt iets kalmer te worden totdat ze een ontdekking doet die haar wereld weer totaal op zijn kop zet.

In 2016 worden er langs de weg lichaamsdelen van een man gevonden. Aan Rani en haar partner de taak om uit te zoeken wie het slachtoffer is en waar de rest van zijn lichaam is gebleven. Het eerste is vrij snel duidelijk, maar naar aanleiding van het tweede worden vele theorieën opgeworpen. Aan verdachten ook geen gebrek, het lijkt echter maar niet te lukken om bewijsmateriaal te vinden dat aan één van hen gelinkt kan worden. Totdat Rani en Bert uit eten gaan in het restaurant waar het slachtoffer heeft gewerkt. Een min of meer toevallige ontdekking zorgt ervoor dat het slachtoffer uit 2016 en de vermoorde Mattias en Lorena uit 2006 met elkaar in verband komen te staan.

“Wat zou jou nu het meeste plezier doen Sofia? Wat zou je pijn verzachten?”
“Doodgaan,” is mijn antwoord.

De opening van Gotcha! is spectaculair, direct volop actie en behoorlijk schokkend. Je hart gaat uit naar Sofia, ongelofelijk wat Sterre Carron haar hoofdpersoon allemaal laat doormaken. Levensecht worden alle stadia van pijn, verdriet en woede waar Sofia doorheen gaat beschreven. Tegelijkertijd wordt dit ook goed gedoseerd, zodat je als lezer nergens het gevoel hebt dat het verhaal erdoor vertraagt. Door de afwisseling tussen Sofia’s verhaal in het heden en het verleden blijft het verhaal zo boeiend. Je wilt doorlezen over Sofia’s leven na de moorden op haar man en dochter, maar tegelijkertijd wil je ook graag weten hoe het ervoor staat met Rani en haar team. Omdat dit zo duidelijk twee verschillende verhaallijnen zijn werkt deze schakeling ook helemaal niet verwarrend. Als echte Nederlander moet ik altijd weer even wennen aan het taalgebruik wanneer ik een boek lees van een Vlaamse auteur. Soms is dat even verwarrend, maar vaak ook grappig. Wij zeggen ‘ik neem mijn petje af’ en ‘van hetzelfde laken en pak’, terwijl Sterre ‘ik neem mijn hoedje af’ en ‘van hetzelfde laken en broek’ gebruikt.

Sterre heeft Gotcha! geschreven vanuit het perspectief van Rani en Sofia. Echter, een enkele keer komt er een onbekende voorbij. Als lezer weet je dat dit vast niet voor niets is, maar toch zakt het weg uit je bewustzijn, totdat deze opeens opduikt en voor een plottwist zorgt. En aan plotwendingen geen gebrek, naar het einde toe volgen er nog meer die bij elkaar zorgen voor een onverwachte en ietwat bizarre ontknoping.

She comes at night when you’re all alone
And when she whispers
Your blood shall run cold
You better hide before she finds you

Ik herkende dit fragment meteen, het is een stukje van de songtekst uit Ice Queen van Within Temptation. Al jaren ben ik een grote fan van deze band en dat een stuk van deze tekst is verwerkt in dit boek, maakt Gotcha! voor mij extra speciaal.

Ik ben zo blij dat ik Gotcha! als recensie-exemplaar heb mogen lezen, het is zo’n bijzonder boek. Een stevig verhaal, spannend, bizar en diep ontroerend. Ik zou zeggen: lezen allemaal dit boek en ik weet zeker dat ik nu in het eerdere werk ga duiken van Sterre Carron. Ze heeft er weer een fan bij!

Sterre Carron
Gotcha! (Rani Diaz #7)
387 blz