meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Nienke Pool - Yin en Yang

maandag 20 maart 2017

Recensie Nienke Pool - Yin en Yang

Summary Een spannend en ontroerend verhaal gezien door de ogen van een kind.
Nienke Pool Yin en Yang Droomvallei uitgevers

Na vele verhalen geschreven te hebben debuteerde Nienke Pool vorig jaar met haar Young Adult fantasyboek Falco en de gestolen Stympa's. Dit verhaal is gebaseerd op de held Herakles en de Stymphalische vogels uit de Griekse mythologie.Yin en Yang is voor een jonger publiek bedoeld en is een mix van fictie en feiten uit het oude Chinese keizerrijk. Het boekje is gericht op kinderen in de basisschoolleeftijd en vertelt het verhaal van de jonge Mayka-Ling.

Nienke Pool is van huis uit historica die na een ongelukkige val van de trap tijd over had en besloot haar fantasie op papier te zetten. In eerste instantie schreef ze korte verhalen waarvan er velen gepubliceerd zijn. In 2015 verscheen Johannes 14:6, een fantasierijk verhaal gebaseerd op haar eindscriptie Martelaressen in de vroegchristelijke kerk. Daarna besloot Nienke een “echt” boek te gaan schrijven, vier jaar deed ze erover, maar vorig jaar verscheen haar YA debuut Falco en de gestolen Stympa’s. Ook Falco vindt zijn oorsprong in de liefde voor de geschiedenis van de auteur en is gebaseerd op de mythe van Herakles. Nienke is inmiddels alweer gestart met haar volgende grote project dat zich zal afspelen in de Renaissance.

Yin en Yang is een kinderboek en vertelt het verhaal van de jonge Mayka- Ling in het oude China. Ze is de dochter van de derde vrouw van de mandarijn en haar naam betekent lief en mooi. Lief is ze zeker, maar mooi volgens haarzelf alleen in de ogen van haar moeder. Het boekje beslaat ongeveer de periode van Mayka-Ling als kind tot adolescent. Ondanks de geringe omvang komen er pittige thema’s voorbij zoals machtsmisbruik, onderdrukking, mishandeling en de beroerde positie van meisjes en vrouwen in die tijd. Gelukkig heeft  Mayka-Ling al vroeg een feministische inslag.

"Waarom heb je een vrouw nodig? Om je de weg te wijzen en je te verzorgen?".

De schrijfstijl van Nienke is fris, afgestemd op de doelgroep en to the point. Ze maakt de zaken niet mooier dan ze waren in die tijd en dat betekent dat af en toe het verhaal wat gruwelijk is. Kinderen uit groep 7 en 8 die tegenwoordig al een groot deel van hun tijd doorbrengen op het internet zijn lang niet zo gevoelig of onwetend als wij soms menen te denken. Door mijn werk weet ik dat het tegenwoordig een hele klus kan zijn om kinderen aan het lezen te krijgen, het commentaar dat ik het vaakst te horen krijg is dat lezen saai is en de meeste boeken te dik. Yin en Yang lijkt me dus een uitstekend boekje om te gebruiken op basisscholen: informatief, dun en niet saai. En dan niet alleen ter ondersteuning van de geschiedenisles, maar ook gewoon in de schoolbibliotheek. Een klein minpuntje is het iets te grote lettertype. Het boek heeft al een overzichtelijke bladspiegel en de tekst wordt regelmatig afgewisseld met illustraties, wat mij betreft had een kleiner lettertype volstaan.

Nienke Pool Yin en Yang Droomvallei
Op haar blog (stymphatica.wordpress.com/) maakt Nienke de lezer deelgenoot van haar zogenaamde cirkeltheorie, interessant leesvoer voor iedere(beginnende) auteur. De verkoop van een boek verloopt in stadia en daar kun je als auteur invloed op uitoefenen door zichtbaar te zijn. Want “als je verstopt zit, zoekt niemand je”, aldus Nienke.

Dank je wel Nienke voor het toesturen van een recensie exemplaar. Yin en Yang is een heel fijn leesbaar boek geworden met veel historische feiten verpakt in een ontroerend verhaal gezien door de ogen van een kind. Ik heb het met plezier gelezen en als lezer heb ik er erg van genoten en als coördinator van een kinderbibliotheek zou ik het graag op de plank willen hebben. Op naar Nienke's volgende boek, ik kijk er heel erg naar uit.

Nienke Pool - Yin en Yang, met illustraties van Ingrid van der Knaap

53 blz.
Uitgeverij Droomvallei