meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Lesley Livingston - Onverschrokken

maandag 10 april 2017

Recensie Lesley Livingston - Onverschrokken

Summary The Gladiator & Spartacus meets Katniss & Tris?
Lesley Livingston Onverschrokken Unieboek|Het Spectrum

The Gladiator & Spartacus meets Katniss & Tris. Een stoer, spannend verhaal vol verrassende wendingen en levendige actiescènes, dat zich afspeelt in het oude Rome.

Dat klinkt voor iemand die houdt van de geschiedenis van het oude Griekenland en het Romeinse Rijk heel veelbelovend in de oren. Ik was erg blij dat ik een recensie exemplaar mocht krijgen van uitgeverij  Unieboek|Het Spectrum en vol blije verwachting ben ik aan het boek begonnen!








Fallon is de dochter van een Germaanse koning en de zus van de legendarische Sorcha, strijder van de Cantii stam. Ze wil niets liever dan in de voetsporen treden van haar zus en dienst doen in het leger van haar vader. Haar vader heeft echter al een dochter verloren en is niet van plan zijn andere dochter bloot te stellen aan gevaar. Schokkende gebeurtenissen jagen Fallon op de vlucht waardoor ze gevangen wordt genomen en verhandeld wordt in Rome op de slavenmarkt. Ze belandt bij het huis Achillea, een school voor vrouwelijke gladiatoren. Haar vrijheid zal ze moeten proberen te verdienen in de arena onder toeziend oog van haar grootste vijand, Julius Caesar.

Ik ben altijd dol geweest op de geschiedenis van het Romeinse Rijk en heb al eindeloos veel fictie en non-fictie gelezen over dit onderwerp. Een YA boek met een vrouwelijke gladiator spreekt enorm tot de verbeelding. Ook ben ik fan van het type sterke vrouwelijke hoofdpersoon en daarin werd ik beslist niet teleurgesteld. Fallon is stoer, sterk en moedig. Ze weet wat ze wil – en vooral wat ze niet wil- en is bereid offers te maken om dat te bereiken. Ze maakt een enorme groei door in het boek. Van een koppig en trots meisje verandert ze in een jonge vrouw die zich heeft ontdaan van jeugdig idealisme en leert wat eer werkelijk inhoudt en hoe dit haar hart bevrijdt.

Wees trots, en wees de schikgodinnen dankbaar dat ze jullie hierheen hebben gebracht om gladiatrix te worden. Strek dit huis tot eer. Strek jullie zelf tot eer. Win. Wees onverschrokken”.

Er is – natuurlijk- ook romantiek in Onverschrokken en wat mij betreft is dit het enige wat zwakkere punt in het boek. Het is niet voldoende uitgewerkt, het blijft vlak en het gaat te snel. Daardoor voel je als lezer de aantrekkingskracht niet en de relatie op zichzelf is ook al niet het meest geloofwaardige punt in het boek. Aangezien er nog meer delen gaan volgen is mij ook niet helemaal duidelijk waarom de auteur niet langer de tijd genomen heeft om deze relatie realistischer neer te zetten.

Je kunt de wereld niet veranderen als je er niet langer deel van uitmaakt”.

Onverschrokken bevat een aantal prachtige plottwists die ik in ieder geval niet zag aankomen. De eerste krijgt de lezer al in de eerste hoofdstukken om de oren en hoewel heel pijnlijk, maakt het direct de weg vrij naar de rest van het verhaal. Het einde van het boek is heel gaaf, maar wordt uiteindelijk iets te netjes afgerond. Het was leuk geweest wanneer het boek, na de diverse plotwendingen, was geëindigd met een spectaculaire cliffhanger. Dat had ik persoonlijk meer passend gevonden.

Al met al heb ik erg genoten van Onverschrokken en ben ik ontzettend blij dat dit geen standalone is. De setting in het oude Rome is prachtig en een vrouwelijke Spartacus als hoofdpersoon moet toch garant staan voor nog eindeloos veel leesplezier!


Lesley Livingston - Onverschrokken #1 (The Valiant)
384 blz
uitgeverij Unieboek|Het Spectrum
ISBN: 9789000351497

Geen opmerkingen:

Een reactie posten