meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Alice Bakker - Slapen doen we morgen weer

zondag 28 mei 2017

Recensie Alice Bakker - Slapen doen we morgen weer

Summary Slapen doen we morgen weer, YA debuut van Alice Bakker
Alice Bakker, Slapen doen we morgen weer, Godijn Publishing, Boek 10

Boek 10 is een bijzonder project van Godijn Publishing. Tien auteurs die elkaar vooraf niet kenden zijn samengebracht om gezamenlijk hun boek te lanceren. Alice Bakker is één van deze tien auteurs voor Boek 10 2017. Zij publiceerde al diverse verhalen in bundels en ze leverde een bijdrage aan de boeken De naakte waarheid en Open en bloot die verhalen bevatten van kankerpatiënten. Naast auteur is Alice ook tekstschrijver en heeft ze een eigen tekstbureau. Slapen doen we morgen weer is haar YA debuut.

Nienke Pool, die in 2016 deel uitmaakte van het project met Falco en de gestolen Stympha’s, is verantwoordelijk voor de pr rond Boek 10 2017. Dankzij haar mocht ik een exemplaar ontvangen van Slapen doen we morgen weer, het Young Adult debuut van Alice Bakker.

De vijftienjarige Merel gaat met haar vriendin Sarah en een paar jongens die ze net hebben leren kennen naar het Koningsnachtconcert in het Klaverpark. Daar treedt hun favoriete band Twils op. Tijdens het concert is er een explosie waarbij gewonden en drie doden vallen. Op slag is het onbezorgde leventje van Merel voorbij. Ze is in diepe rouw en kan haar dagelijkse routine maar moeilijk weer oppakken. Al snel blijkt dat het niet om een terroristische aanslag ging, maar een gerichte aanval op de band. Merel raakt er diep bij betrokken wanneer ze onverwacht in contact komt met de dader. Wat is zijn motief en belangrijker nog, is zijn doel bereikt of volgen er nog meer aanslagen?

Alice Bakker heeft met Slapen doen we morgen weer opeens een heel erg actueel onderwerp aangesneden in haar boek. Met de (wel terroristische)aanslag tijdens het concert van Ariana Grande in Manchester komen fictie en werkelijkheid wel erg griezelig dicht bij elkaar. Hoofdpersoon Merel is een typische puber. Ze wil vooral haar eigen gang gaan met haar vrienden zonder al te veel bemoeienis van haar ouders. Soms is ze opstandig en lapt regels aan haar laars, tegelijkertijd is ze soms ook impulsief en naïef. Na de gebeurtenissen tijdens het concert realiseert ze zich dat ze toch eigenlijk nog maar een puber is en de steun en opvang van haar ouders hard nodig heeft. Ze is verdrietig, onzeker en maakt een moeilijke tijd door waar ze sterker en meer volwassen uitkomt.
Hoewel het boek niet erg de diepte in gaat met de personages komt deze ontwikkeling van Merel wel uit de verf.

De schrijfstijl van Alice Bakker is eenvoudig en misschien iets te kinderlijk voor de doelgroep, maar is daardoor tegelijkertijd ook erg toegankelijk. Als persoonlijke opdracht had de auteur vóór in het boek geschreven: “Hij móet uit! Slapen doe je morgen maar weer”. Die opdracht is in ieder geval geslaagd, want door de schrijfstijl gecombineerd met de korte hoofdstukken ben ik door het boek heen gevlogen. Er is sprake van maar één verhaallijn, en samen met de chronologische vertelwijze zorgt dit ervoor dat het verhaal wat vlak en statisch blijft. Het geheel had wat meer body kunnen krijgen wanneer de karakters wat dieper waren uitgewerkt en er nog een verhaallijn aan toegevoegd was of wanneer er wat variatie was aangebracht in de verteltrant.

Ik vind dat Alice Bakker met Slapen doen we morgen weer een niet onverdienstelijk debuut heeft geschreven. Het is een ongecompliceerd boek met een interessant verhaal en herkenbaar voor jongeren van deze tijd. Misschien niet ongelooflijk spannend, maar wel vlot en toegankelijk. Ik denk dat veel jongeren plezier zullen beleven aan het lezen van dit boek , net als ik.

Boek 10, Slapen doen we morgen weer, Godijn PublishingAlice Bakker - Slapen doen we morgen weer
187 blz.
Godijn Publishing